(Click here for English version)

17 september. Een historische dag :)

Want deze maandag gaat de boeken in als de dag waarin WebAR wereldwijd beschikbaar is gemaakt. Door het verschijnen van de publieke versie van iOS12 is het namelijk erg makkelijk geworden om 3D objecten in je browser door je camera te tonen.

 
 

iOS 12 al geïnstalleerd? Klik op bovenstaande afbeeldingen in Safari en het AR object wordt geladen.

Hoog tijd om hier eens wat onderzoek naar te doen en naar verschillende andere oplossingen van WebAR die in de markt te vinden zijn te kijken. Welke zijn het, en wat zijn de voor- en nadelen?

Ok, WebAR. Sounds cool. Maar wat is het?

WebAR is zoals de naam al zegt Augmented Reality echter dan in een webbrowser. Je kan dus via je Smartphone Augmented Reality gebruiken in je browser. Het voordeel hiervan is dat er geen app gedownload hoeft te worden in tegenstelling tot ‘traditionele’ Augmented Reality, omdat je deze browser hoogstwaarschijnlijk al geïnstalleerd hebt.

 
 

Het begint bij de WebXR API Standaarden

Ok, ok, je hebt natuurlijk ook een AR geschikt toestel (Android | iOS) nodig.

Om WebAR mogelijk te maken is de World Wide Web Consortium een groep gestart genaamd Immersive Web at W3C. Deze groep heeft onder andere de WebXR API standaarden bedacht die browsers in staat stelt WebAR te laten zien.

Het is de bedoeling dat de WebXR API in de toekomst makkelijk beschikbaar is in alle browsers. De WebXR API geeft de browser toegang tot verschillende functies zoals GPS, gyroscoop en camera. Door de API kan de browser input geven en output interpreteren.

Voor Android : in opkomst

Vanaf Chrome versie 70 (Chrome Canary, binnenkort beschikbaar) is het mogelijk om AR ook te gebruiken op het web. Doordat er gebruik wordt gemaakt van WebXR API.

Het grote voordeel is de mogelijkheid om ARCore te gebruiken op het web en AR markerless te maken. Dit betekent dat de gebruiker geen markers hoeft te printen en neer te leggen om gebruik te maken van AR technologie.

ARCore

De software kit van Google die het mogelijk maakt om augmented reality experiences te maken voor Android. Op het moment is het nog niet meegeleverd op devices en moet een gebruiker deze kit zelf installeren via de Google Play Store. Het is zeer waarschijnlijk dat deze in meteen meegeïnstalleerd wordt in toekomstige versies van Android.

De software kit volgt de positie van de telefoon terwijl het beweegt en bouwt daarnaast een beeld van de omgeving op. Het wordt op het moment nog gebruikt om apps te maken voor alle platformen, met en zonder Unity of Unreal Engine.

Zodra WebXR standaard in chrome beschikbaar is betekent dit dat dan AR eenvoudig gebruikt kan worden door klanten, en dat ze niks extra’s hoeven te installeren.

Op iOS : nu beschikbaar

Sinds iOS 12 is het mogelijk voor developers om AR meteen vanuit de browser te gebruiken. Een voorbeeld hiervan is AR Quick Look. Hierdoor kunnen gebruikers producten meteen bekijken in AR. Het maakt ook gebruik van de WebXR API.

ARKit

De software kit van Apple die het mogelijk maakt om augmented reality experiences te maken voor iOS. Vergelijkbaar met ARCore maar sinds iOS 11 standaard meegeleverd op devices.

De software kit volgt (net als ARCore) de positie van de telefoon terwijl het beweegt en bouwt daarnaast een beeld van de omgeving op.

Een platform onafhankelijk alternatief

AR.js is een library die WebAR platform onafhankelijk mogelijk maakt. Het maakt gebruik van een aantal libraries die hieronder beschreven worden. Het voordeel van AR.js is dat het heel erg snel is. Het haalt zelfs op oudere telefoons 60fps bij het renderen van 3D objecten.

 Een marker wat uitgeprint en geplaatst moet worden.

Een marker wat uitgeprint en geplaatst moet worden.

Een ander voordeel is het gebruik van AR.js is dat het niet is gebaseerd op de WebXR API. Het gebruikt de oudere en meer gangbare WebRTC en WebGL API’s. Deze API’s maken het mogelijk om audio en video te streaming plus interactieve 3D en 2D objecten. Deze zijn allebei uitgekomen in 2011 en zijn dus beter ondersteund.

Het grote nadeel is dat het ‘marker based’ AR is. Dit betekent dat er een ‘marker’ uitgeprint en geplaatst moet worden. De objecten kunnen alleen op dit herkenbaar ‘marker’ geplaatst worden. Het kan nadelig zijn voor de klantvriendelijkheid als er markers moeten worden neergelegd voordat de de meting kan worden gedaan.

Conclusie

IMG_3614.PNG

Door de introductie van de WebXR API wordt het steeds beter mogelijk om WebAR applicaties te maken. Veel van de bovenstaande frameworks zijn nog experimenteel maar zullen in de nabije toekomst uitgebracht worden voor alle gebruikers. AR applicaties met markers werken op dit moment het beste maar markerless AR wordt steeds beter ondersteund. Op iOS 12 is AR al geïntegreerd in het besturingssysteem, waar je bij Android nog een aantal dingen moet installeren voordat je aan de slag kan. De verwachting is dat dit ook in nabije toekomst gaat veranderen.

Er zijn in ieder geval al genoeg mogelijkheden om mee te experimenteren. Volgens Facebook staan we in ieder geval aan de vooravond van Augmented Commerce.

Are you interested in working with or at Handpicked labs? Feel free to contact us or apply here. We are currently focussing on iOT + Robotics, Artificial Intelligence, Conversational systems and XR (AR+VR)